close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סיפורים גסים

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כגתמוזתשפ15/07/2020

שאלה:

האם מותר לקרוא סיפורים בדויים על יחסי מין? תודה.

תשובה:

יש בתורה איסור של לא תתורו אחרי לבבכם, שאחת המשמעויות שלו היא שאסור להרהר בהרהורי עריות. אסור לדמיין דברים לא צנועים וכדומה... בעקבות איסור זה חכמים גם אסרו להתבונן על בגדי אשה, להתבונן על חיות שמזדווכות וכדומה.

חכמים גם אומרים שהרהורי עבירה קשים מעבירה עצמה! כדי להראות עד כמה בסופו של דבר המחשבות הלא צנועות משפיעות על הנפש...

ברור לחלוטין שקריאת סיפורים לא צנועים גורמת להרהורים (ולעיתים קרובות גם לשז"ל ודומה...) ולכן ברור שאסור לקרוא אותם. יתכן שאם אסור יותר מהמעשה עצמו... זה לא פשוט בימינו, שבהם הדברים הללו הפכו כמעט להיתר, וזה נמצא בכל מקום... אבל זה עדיין אסור.
תשובות נוספות בנושא-
זרות מתסכלת
המקרה שאתה מתאר נקרא בספרי התשובות "נרוועים", מלשון "עצבים" שהכוונה היא לבעיות שנובעות ממחשבות כפיתיות שנוגעות למצווה מסויימת. יש לזה כל מיני דוגמאות מבחינה מעשית והרבה פנו אלי בעבר בדברים דומים- לדוגמא כאלה שלא יכולים לצאת מהשירותים כי הם חושבים שהם לא התנקו כמו שצריך, וכל הזמן לא יכולים להתפלל כי הם צריכים לשירותים שוב ושוב... והרי אסור להתפלל כצריכים לשירותים. כאלה שחוזרים שוב ושוב על מילים בתפילה כי אולי הם לא ביטאו היטב.... וכדומה. יש הרבה סוגים לזה.

אני חייב להודות שזה קצת מוזר (הרבה מוזר) שלא יהודי פונה בעניין הזה, כי למה שזה יציק לך כל כך, אבל ממילא.

בכל מקרה- קשה לטפל בעניינים כאלה רק דרך תשובה באינטרנט. אבל יש לזה שני כלים עיקריים- הראשון הוא טיפול פסיכולוגי, שהרי זו בעיה פסיכולוגית ואני שמח לשמוע שאתה בכיוון הזה מטפל.

השני הוא להתעלם לחלוטיןם מהבעיה בתקופה הארושנה (תקופה שיכולה להימשך שנים), כלומר- מבחינתך העבירה של "מקבלו לאלוה" לא קיימת. פשוט לא קיימת ואתה לא יכול לעבור עליה... כמו שמי שצריך כל הזמן לשירותים כשהוא בא להתפלל אנחנו מורים לו שיתפלל עם הצורך העז לשירותים ומבחינתו זה לא קיים. כך גם במקרה שלך, העניין הזה לא קיים לך... רק אחרי שתשתחרר מזה אולי, והדגש על אולי, המצווה הזו תחזור אליך.
הרהורים
זו שאלה טובה שגם אני חשבתי עליה המון, התשובה לעניות דעתי מורכבת משניים-

א) צריך להבין שיש בעולם "בחינות", דרגות, שלבים וכדומה... ישנן בהחלט בחינות שבהן המעשה הוא חמור יותר (לדוגמא- מי שיהרוג מישהו בפועל יענש קשות, מי שרק יחלום על הריגת מישהו אחר לא יענש) אולם ישנן בחינות שבהם המחשבה היא חמורה יותר. בחינות עליונות שבהן אין עונש מעשי.

ב) בניגוד למה שמקובל בימינו, על פי היהדות המחשבה, כמו הדיבור, פועלת מאוד. בימינו נהוג לומר שאין משמעות למילים ורק מה שכתוב פועל, אולם לפי היהדות הדיבור פועל, משנה וקובע ואפילו ניתן להיענש על דיבור לא ראוי, להפוך סתם חפץ להקדש על ידי דיבור וכדומה... אותו דבר לגבי המחשבה- המחשבה פועלת, יוצרת ומשנה עולמות.
אולם אפילו יותר מזה- מכיוון שהמחשבה היא טהורה יותר, עליונה יותר, חופשית יותר וקרובה יותר לאלוקות (שהרי אלוקים פועל הכל במחשבה) הרי שמבחינות מסויימות המחשבה פועלת אפילו יותר מאשר הדיבור והמעשה, כי היא קרובה יותר לשורש העליון של החיים. אולי ניתן להבין את זה קצת, בהשאלה כמובן ולהבדיל הרבה הבדלות, על ידי השוואה לכלים מעשיים בימינו. פטיש הוא כלי גס וחזק והוא בהחלט יכול לפעול, אולם לפעולה הגסה שלו יש מגבלות, מטוס הוא הרבה יותר שברירי ומצריך טיפול וכו', אולם יכולת הפעולה שלו גדולה יותר ואילו מחשבים לא זזים, למעשה, אבל יכולים לשנות את כל העולם כולו. אז לפי זה המחשבה העליונה של האדם היא פועלת אפילו יותר ממעשיו וטומאת המחשבה מזיקה יותר מאשר טומאת הגוף.

נקודה אחרונה- על פי תורה פנימית המחשבה חמורה יותר מכיוון שאין בה "מיתוק" כלומר- כשאדם חושב מחשבות רעות, שום דבר לא מטהר אותן בסוף, המעשה סופו להיטהר על ידי משהו (וד"ל), אולם המחשבה נשארת גסה ומזיקה...
כמובן שעל דרך זו המחשבה הטובה פועלת גם היא המון בעולם! 
אהבת אמת או אהבה חולפת
שלום רב, קשה להבין ממכתבך באיזה גיל את, אולם כפי שאת בודאי היהדות אינה רואה בעין יפה חברות של נערים ונערות בגיל צעיר שאינו גיל חתונה. קיום יחסים ומגורים משותפים זה איסור של ממש וכרוך בהרבה מאוד עבירות מהתורה. לכן, אין אפשרות להמליץ על קשר כזה, ולא לראות בו קשר רציני. לצערי הרב, יש הבדל גדול בין איך שהתורה רואה אתהדברים האלה לבין איך שהנוער היום חושב, אולם זאת מציאות התורה. יותר מזה, קשר כזה יזיק לקשר האמיתי שיהיה לך בעזרת ה' עם הגבר שאיתו תרצי לחיות כל החיים... עוד מעט שניכם תגיעו לצבא, יפרדו דרכיכם ולא יוותר מהקשר הרבה... הדרך האמיתית שבה התורה רואה קשר היא חתונה והקמת בית משותף, הדבר שיש בו אושר עצום. בהצלחה רבה וברכות.
מוסיקה בספירת העומר של הקורונה
האבילות בספירת העומר ואי שמיעת מוסיקה הם מנהג ולא דין של חכמים, ומכיוון שיש דעות שהאבלות בספירת העומר מתחילה רק בר"ח אייר, נראה שבשנה הזו בודאי אפשר לסמוך על זה ולהתיר לשמוע מוסיקה לפחות עד ראש חודש אייר. גם בגלל הלחץ בבית עם הילדים וגם בגלל המצב העגום גם ככה. ואז יהיה מותר לשמוע מוסיקה ביום העצמאות ומיד מל"ג בעומר (יח באייר), ככה שישארו מעט ימים שבהם ננהג את איסור שמיעת המוסיקה.
פרו ורבו
על פי חז"ל לא. יש צורך ללדת בן ובת כדי לקיים את המצווה. על פי דעה אחרת בגמרא צריך שגם בן ובת אלו ילדו ילדים כל אחד.
כשרות
באופן עקרוני, אם השעוונית נקיה, ניתן לאכול, אולם רצוי שלא, כי הרבה פעמים נשארים שאריות. אם מנקים היטב- מותר. מנקים אותו היטב, מכניסים פנימה כוס עם מים ומעט סבון ומפעילים את המיקרו למשך 10 דקות (אחרי שהוא נקי).